Tot ce e în neregulă cu revistele pentru adolescente

images

Observăm din ce în ce mai acut, pe lângă culorile țipătoare ale titlurilor revistelor pentru adolescente, titlurile în sine care sunt orice altceva în afară de utile și pro-interesele țintei căreia se adresează.

Ce ar putea fi mai important pentru o fată decât să fie irezistibilă pe holurile școlii? Ce alte 50 de tips & tricks ar trebui să știe decât cum să flirteze? Ce fac atunci când sunt îndrăgostite de iubitul altora? Dar ce se fac cu hoațele de iubiți?! E OK, există truse de ajutor în caz de durere în dragoste. În orice caz, important e să fii cea mai frumoasă! –  titluri Cool Girl, cea mai tare revistă pentru fete.

Lângă articole de genul “obtine cel mai mișto fund” stau articole alarmante precum “Bârfele mi-au distrus viata”, în care nopți de petreceri exagerate distrug reputații și nu numai. E OK, în niciun caz aceste drame adolescentine nu pot duce la depresie sau anxietate

În ceea ce privește sexul, există câteva “sfaturi” utile în general despre cum “sa-ți exciti iubitul până își da ochii peste cap”, însă în niciun caz nu există o educație sexuală, de care este atât de mare nevoie la acea vârstă fragedă.

16-things-every-teenage-girl-has-googled-2-17497-1400838080-11_dblbig

Nu numai că există doar o vagă diferență între reclame și editorialele de frumusețe, însă deja să adopți acel look hot devine o obligație, un amendament social care trebuie respectat pe holurile școlilor și liceelor. Care, la rândul lor, devin doar puncte de întâlnire și socializare. Prea puțin se vorbește fețelor despre scopurile și realizările intelectuale, despre educație atât personală și civică – ce-i drept, deși inteligență este sexy, e mult mai greu de obținut.

Este cât se poate de clar că mesajul este unul sexist, și mai clar fiind atunci când două reviste pentru adolescent, una pentru fete și una pentru băieți sunt puse una lângă alta – mesajele nu pot mai diferite. După ce Shoshanna Keats-Jaskoll, o mamă a două fețe și trei băieți a postat pe  Facebook o fotografie alăturată a două asemenea reviste, postarea a devenit virală și a atras reacții ale publicațiilor sau a unor persoane publice, precum Amy Shummer sau Jen Ashley Wright pe internet.

breast-care-tips-by-breast-actives-malaysia-for-teenage

“Your cover has a lovely young lady with a full face of makeup and you invite your readers to ‘steal her secrets’. The BOYS’ LIFE cover has in bold letters: EXPLORE YOUR FUTURE surrounded by all kinds of awesome gear for different professions- doctor, explorer, pilot, chemist, engineer, etc. subheading — HERE’S HOW TO BE WHAT YOU WANT TO BE. Could there possibly be two more divergent messages?”, spune Shoshanna in postarea ei de pe Facebook, adresată mai-înalților publicațiilo “[…] even if you, in your capacity at the magazine do not have editorial control, you certainly have a voice and should be using it”, le mai sugerează ea acestora.

În acest fel, fetele se simt mult mai judecate și mai conștiente de sine decât băieții, studiile confirmând că stimă de sine scade semnificativ în acești ani, având în vedere schimbările prin care trec, majoritatea nesimtindu-se destul de satisfăcute cu sine. Motivele sunt multe, însă cel mai alarmant este această sexualizare și promovare a unor valori superficiale în media.

screen-shot-2016-10-03-at-1-16-03-pm.png

În altă ordine e idei, un film care ne aduce  aminte de această problematică este Mean Girls (2004) care printre alte multe alte filme din această serie poate fi considerat chiar destul de inteligent și amuzant. Scris de Tina Fey și regizat de Mark Waters disecă societatea liceului într-un observațional detaliat și bine informat. Scenariul este inspirat de cartea scrisă de Rosalind Wiseman al cărui titlu este foarte sugestiv pentru film: Queen Bees and Wannabes: Helping Your Daughter Survive Cliques, Gossip, Boyfriends, and Other Realities of Adolescence. Filmul păstrează un mesaj pozitiv și moral totuși, folosind comicul ca pe un mechanism de “asa nu”.

Filmul spune povestea lui Cady Heron (Linsday Lohan) care, până să se mute la liceul Evanston Township din Toronto , a crescut în Africa alături de părinții ei antropologi, unde a fost școlită acasă. Asta o face probabil cea mai deșteaptă fată din liceu, însă ce îi lipsește ei este inteligență față de cum funcționează un liceu normal și față de cum categoriile se fac pe bază îmbrăcăminții sau a pritenilor. Primii prieteni făcuți în liceu sunt Janis, o tipă semi-goth ale cărui princiii de viață se bazează pe cine stă cu cine la masă de prânz, și prietenul ei cel mai bun, Damian, descris că “too gay to function”. Aceștia o pun la curent cu “The Plastics”, adică cele mai rele 3 țipe din școală care seamănă izbitor cu păpușile Barbie: Regina George (Rachel Mcadams, lidera lor), Gretchen (Lacey Chabert) și Karen (Amanda Seyfried). Extrapolând, ele sunt personajele din reviste menționate mai sus, ele sunt idealul a ceea ce promovează media, prezentate foarte autentic în film, tocmai prin felul lor de a fi și prin problemele pe care le au.

Janis și Damian o avertizează pe Cady în legătură cu acestea, dar atunci când ele o invită să stea la masa de prânz împreună, Janis vede o oprtunitate prin care Cady i-ar putea ajută să fie spioană și să își îndeplinească, astfel, planul de a o distruge pe Regina George. Din acest moment pornesc toate dramele, bârfele și scandalurile filmului, care descriu perfect societatea în care se  învârt acești adolescenți. Interesant este ca filmul cu abordează toate clișeele unui film de acest gen și că personajul principal, Cady, nu cade într-o latură de ridicol și caricatural, și care o încredere în sine care o ajută să rămână true to self.

Nu se poate spune că după ce vor vedea acest film, adolescenții vor renunță la bârfă și protocolul de popularitate, însă pot vedea cum tocilarii au sarea și piperul lor, cum e în regulă să respecți profesorii și, cel mai important, că vei fi cel mai fericit, așa cum ești tu.

a19

Un alt film în care regăsim aceste persoaje atât de promovate de media este Devil Wears Pradă, bineînțeles, la un nivel mai înalt, considerându-se că este un film pentru adulți, care știu despre ce, cine, cum, când, unde, este Prada. Andy Sachs, în rolul lui Anne Hathaway, este o fată venită în New York pentru primul ei job la o revistă mare, Runway, al cărui editor este Miranda Priestly (Meryl Streep). O tipă care seamăn cumva cu Anna Wintour, este extrem de bossy, își aruncă hainele în brațele asistenților ei și comandă două copii ale următoarei cărți Harry Potter în 3 ore, însă nu cea din librării, ci manuscriptul încă nepublicat.

Andy încă se îmbracă precum un student la liceu, are o atitudine neșlefuită, ceea ce s-ar putea traduce prin “este ea” și locuiește cu iubitul ei care are întotdeauna “barba de 3 zile” și, deși o iubește, din când în când se întreabă ce s-a întâmplat cu Andy cea de dinainte să lucreze la celebra revistă în New York. Aici intervine și problematică legată de articolul prezent. Ca să se poată ridica la standardele acestui job, Andy trebuie să devină într-un fel. Altfel. Trebuie să se supună unor valori create de această lume ca să poate face parte din ea, unde nu este sufficient să fii inteligent și talentat. Pe lângă personajul stereotipic al Mirandei, o avem si pe Emily, care este asistenta ei, iar Andy este asistenta asistentei Mirandei. Emily ascultă cu sfințenie ceea ce spune Miranda și o învață pe Andy că trebuie să scape de vechile ei haine, să se dedice 24/7 acestui job și neapărat să-și amintească toate cerințele Mirandei. De asemenea, Emily trăiește că să ajung la Spring Fashion Week Paris, dar îmbolnăvindu-se, devenind “un incubus de plagă virala”, cum îi spune Miranda, Andy va fi cea care o va înlocui, deja impresionând-o până la acel moment pe șefa ei. Binteinteles, asta atrage cu sine consecințe, atât în viața lui Andy, atât profesională, cât și privată. A nu se intelege, insa, ca acest film transmite in acest fel, un mesaj neaparat gresit, el poate fi privit din multe puncte de vedere si functioneaza astfel in contextul dat.

636181075083064358-1815758417_legally-blonde1

Alte două filme care se potrivesc în acest context ar putea fi Juno (2007) care, în linii mari și foarte generalizat, poate fi considerat tot un film cu și despre adolescent, în care lipsa educației sexuale aduce consecințe și Legally Blonde (2001), poate cel mai cunoscut dintre filmele amintite, în care întâlnim din nou un personaj stereotipic, însă totul este puțin diferit aici. Legally Blonde nu este un film despre blondele proaste, ci despre cele inteligente. Deși Elle Woods deține toate clișeele personajului ei, ea are ceva intelectual de demonstrat și reușește până la final, chiar dacă o face în stilul caracteristic.

Maria Lincu

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s