Statutul de contracultură al manelelor

Se poate spune ca orice tine de moda, curente artistice, idei filosofice, traverseaza o piramida, dinspre varf inspre baza. Piramida reprezinta oamenii care au contact cu ideea/moda/curentul respectiv, iar asezarea lor in piramida inseamna nivelul de viteza cu care a ajuns ideea la ei. Spre exemplu, in varf se afla o elita progresista, care transmite respectiva idee celorlalti progresisti care, la randul lor o transmit celorlalti oameni din societate si tot asa pana la baza piramidei. Spre exemplu, daca un student la design vestimentar (presupunand ca se afla in varful piramidei din punct de vedere vestimentar) ar fi purtat rujul mat acum doi ani, peste inca un an rujul mat ar fi putut sa fie intalnit mai des in cercurile studentului la design vestimentar, abia peste inca un an ar fi devenit accesibil in magazine, sau chiar ar fi intrat la colectia noua, si abia apoi ar fi devenit mainstream. Insa cum oamenii nu raman fara sa aiba o moda, sau, apropiindu-ne de tema discutiei, un curent in care sa se inscrie, odata ce o sectiune a piramidei este traversata de un curent, un alt curent il urmeaza pe primul si tot asa. Astfel, piramida nu are niciodata un singur curent in care se inscriu, treptat, toti oamenii, ci diferite curente, in diferite sectiuni ale piramidei.

Insa uneori, anumite curente sunt suficient de puternice si au o personalitate atat de bine definita incat sfideaza logica a ceea ce am zis mai sus si pornesc de la baza piramidei – de obicei de la anumite minoritati – ascensioneaza pana la mainstream si sar direct in varful piramidei, de unde mai apoi coboara in mainstream. Parte din curentele astea sunt jazz-ul (The Jazz Singer (1927), estetica chola, rock ‘n’ roll-ul (Jailhouse Rock (1957) si This is Spinal Tap (1984), dread-urile, rap-ul (Notorious (2009) si Jailhouse Groove (1985) si, respectiv, manelele.

Estetica chola, spre exemplu, a pornit de la minoritatile de origine mexicana din Statele Unite, fiind caracterizata de cercei grosi aurii, sprancene extraordinar de subtiri, buze conturate cu un creion mult mai inchis decat rujul, si nu in ultimul rand, pierce-ing-uri si alunite false. Pana ca estetica chola sa fie preluata de case mari de moda precum Prada, ani mai tarziu de la aparitia ei, aceasta era purtata de femeile sarace de origine mexicana, incat si moda in sine era considerata o moda a saraciei, iar femeile care se imbracau si machiau conform esteticii pe care ele au dezvoltat-o, erau privite ca reprezentarea vie a unui cliseu despre femeile mexicane.

Insa, spre deosebire de estetica chola, statutul de contracultura al manelelor este chestionabil fiindca, spre deosebire de majoritatea curentelor care se inscriu in contracultura, manelele au ascensionat destul de mult in mainstream. Pornind de la minoritatile de etnie rroma, manelele sunt un mix de muzica tiganeasca cu lautareasca, turceasca, araba, greceasca si bulgara, iar, in cazul manelelor moderne, se adauga si muzica electronica, elemente pop si rap. Pentru ca au pornit de la o minoritate etnica si au devenit un gen de muzica de sine statator, teoretic, manelele sunt contracultura. Insa, dupa acest punct, manelele n-au mai urmat traiectoria obisnuita, ascensionand direct in varful progresist al piramidei, ci au intrat in jumatatea de jos a mainstream-ului si, pentru o perioada destul de lunga de timp, au stagnat acolo, in timp ce varful piramidei a evitat cu hotarare curentul muzical respectiv. Relativ recent (in ultimii cativa ani) insa, manelele au inceput sa-si faca, usor, loc in varful piramidei prin intermediul  – cele mai populare – protomanelelor, manelelor trap, si alte usoare deviatii. Astfel, in prezent, singura portiune a piramidei in care manelele nu sunt inca acceptate (destul de mare de altfel) este reprezentata de partea de mijloc sus, unde manelele sunt considerate a fi un gen muzical de evitat.

Din cauza faptului ca acest gen muzical n-are nici pe departe o ascensiune tipica, este greu de estimat ce se va intampla pe viitor cu el. Daca ar intra in jumatatea superioara a mainstream-ului si, dupa logica mai sus invocata, ar ramane inca si in varful piramidei, atunci s-ar presupune ca baza sa considera manelele un gen de muzica perisat? Putin probabil. Daca nu, ar ramane in varf inca ceva timp, apoi ar cobori din nou la baza piramidei, de unde a aparut?

Cristina Iliescu

21.05.2017

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s